 |
GOTHIC WEB SITE Forum o grach z serii Gothic
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
DexKanon
Wojownik
Dołączył: 04 Lut 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Tarnów Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Sob 23:14, 27 Gru 2008 Temat postu: RPG - jak zacząć? |
|
|
Pytanie może dziwić, ale chciałem zainteresować sie RPGami. Nie wiem jednak jak zacząć i jaki system wybrać. Polecacie jakiś systemy (jesli tak, to niech to będzie fantasy)? I jesli można, prosiłbym też o jakieś wskazówki .
Dotychczas brałem udział w sesjach, ale były to tylko takie na chybcika podczas lekcji WueFu i nie były zbyt profesjonalne.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez DexKanon dnia Sob 23:17, 27 Gru 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Rączka
Rycerz
Dołączył: 08 Sty 2007
Posty: 1438
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bydgoszcz Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 09:51, 28 Gru 2008 Temat postu: |
|
|
Polecam system D&D (jedyny jaki znam ). Na początek wystarczy ci Podręcznik Gracza, ale już tu musisz wybrać czy wolisz wersję 3.0 czy 3.5, z tego co wiem różnią się rozbudowaniem mechaniki, przedmiotami itp. Co do wskazówek:
1. Nie bój się grać
2. Zawsze wymawiaj wszystko głośno i wyraźnie
3. Staraj się rozplanować w głowie plan sytuacji (przyczyna->skutek)
4. Pilnuj swoich kości ( )
5. Mistrz Gry ma zawsze rację
6. Mistrz Gry ma ZAWSZE rację
7. Postępuj zgodnie ze swoim charakterem (ja postępowałem niezgodnie i z Chaotycznego Dobrego zrobiłem się Neutralny Zły )
8. Wyczerpująco opisuj swoje akcje (niektórzy Mistrzowie to nagradzają [w tym ja ])
9. Nie wykożystuj wiedzy gracza, wiesz tylko tyle co twoja postać
10. "Ty" oznacza "Twoja postać", przywyknij do tego
11. Bądź ostrożny w podejmowaniu decyzji, kieruj się częściej instynktem niż zdrowym rozsądkiem
12. Jeśli masz jakieś wątpliwości-zdaj się na los, rzut kością wszystko załatwi
13. Nie żartuj w nieodpowiednich momentach
14. Pamiętaj, że po 4-5 godzinach gry sytuacja staje sie bardzo luźna (gracze są "ebe", żartują, MG jest też "ebe"), warto wtedy zasugerować koniec gry
15. Jeśli masz jakiś problem nie bój się twardo przerwać gry i poprosić o pomoc
16. Dobrze dobieraj czary i przedmioty, większość MG prowadzi grę w sposób "Kopniakiem w drzwi" (sama walka, zero roleplay'a), a na co ci się wtedy przyda zaczarowanie pióro, czar "Światło" czy chociażby torba Pajączków? (<--- Terminologia z D&D)
17. W trakcie sesji zapisuj zdobyte PD, przedmioty, czary itd. na kartce, a w domu przepisz ładnie na kartę postaci, będzie czytelna i estetyczna
18. Baw się dobrze!
Mam nadzieję, że pomogłem. Inu zapewne zaraz się w tym temacie wypowie, więc skieruj się do niego, jest doświadczony w tych sprawach.
Post został pochwalony 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Inuyasha
Wojownik
Dołączył: 26 Lis 2007
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Zza gór Sinych Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 18:07, 28 Gru 2008 Temat postu: |
|
|
Nie ze wszystkim co napisałeś się zgadzam
Rączka napisał: |
1. Nie bój się grać - agreed
2. Zawsze wymawiaj wszystko głośno i wyraźnie - chyba że chcesz dobrze odgrywać postać, która na przykład zawsze mówi cicho, albo sepleni.
3. Staraj się rozplanować w głowie plan sytuacji (przyczyna->skutek)
4. Pilnuj swoich kości ( ) - ważne by były chociaż jedne kości (im więcej tym lepiej)
5. Mistrz Gry ma zawsze rację - jednakże, jeżeli łamie zasady, albo coś jest niejasne - warto poprosić go o wyjasienie czemu to robi
6. Mistrz Gry ma ZAWSZE rację - patrz up
7. Postępuj zgodnie ze swoim charakterem (ja postępowałem niezgodnie i z Chaotycznego Dobrego zrobiłem się Neutralny Zły ) - postępowanie zgodnie ze swoim charakterem, pomoże Ci dobrze odegrać postać. Pamiętaj, że jak Ci charakter nie odpowiada - zawsze możesz poprosić mistrza o zmianę.
8. Wyczerpująco opisuj swoje akcje (niektórzy Mistrzowie to nagradzają [w tym ja ]) - ale i bez przesady... Ważne by było wiadomo co chcesz zrobić i jak (jak będziesz się za długo rozwodził nad najprostszymi rzeczami sesja będzie się ciągnęła jak flaki z olejem)
9. Nie wyko[b]rzystuj wiedzy gracza, wiesz tylko tyle co twoja postać - jak mistrz gry na to przyzwoli, możesz wykorzystywać wiedzę gracza (zawsze możesz się spytać czy Twoja postać może rzucić na Wiedzę/Intelekt czy wie skądś to samo co ty [mogła np. przeczytać o tym w jakiejść księdze podczas swoich studiów])
10. "Ty" oznacza "Twoja postać", przywyknij do tego
11. Bądź ostrożny w podejmowaniu decyzji, kieruj się częściej instynktem niż zdrowym rozsądkiem - Z tym się zupełnie nie zgodzę. Kieruj się raczej tym, co wyda Ci się bardziej odpowiednie w tej chwili, albo kieruj się tym czym by w danym momencie kierowała się Twoja postać (np. Barbarzyńca kieruje się instynktem, z kolei mag najczęściej oddala się od walczących, by spokojnie przeanalizować sytuację i odpowiednio zareagować - zdrowy rozsądek)
12. Jeśli masz jakieś wątpliwości - zdaj się na los, rzut kością wszystko załatwi - lub spytaj się Mistrza Gry, ew. innych graczy
13. Nie żartuj w nieodpowiednich momentach - za to żart w odpowiednim momencie jest jak najbardziej na miejscu [ale bez przesady]
14. Pamiętaj, że po 4-5 godzinach gry sytuacja staje sie bardzo luźna (gracze są "ebe", żartują, MG jest też "ebe"), warto wtedy zasugerować koniec gry - z tym się w 100 % nie zgodzę... niebardzo wiem skąd masz takie informacje Dzisiaj byłem na sesji, która się zaczęła wczoraj (łącznie 19 godzin gry) i mogę z pełną szczerością powiedzieć że byłą to najlepsza sesja w moim życiu. Klimat był jak nigdy, walki heroiczne, fabuła wciągająca... (dużo by o tym mówić)
15. Jeśli masz jakiś problem nie bój się twardo przerwać gry i poprosić o pomoc
16. Dobrze dobieraj czary i przedmioty, większość MG prowadzi grę w sposób "Kopniakiem w drzwi" (sama walka, zero roleplay'a), a na co ci się wtedy przyda zaczarowanie pióro, czar "Światło" czy chociażby torba Pajączków? (<--- Terminologia z D&D) - Prawie żaden prawdziwy, znający się na swym fachu mistrz gry nie prowadzi gry w stylu "kopniakiem w drzwi". Większość MG jakich znam, prowadzą sesje mocno fabularne, albo złoty środek pomiędzy Fabułą a Akcją. Tylko początkujący mistrzowie gry, którzy nie zwykli przygotowywać gry przed sesją (idą na tzw. żywioł) grają w stylu "kopniakiem w drzwi". Taki tryb może się na początku wydawać całkiem niezłym, jednakże po kilku sesjach przychodzi zniechęcenie brakiem fabuły i "tego czegoś".
17. W trakcie sesji zapisuj zdobyte PD, przedmioty, czary itd. na kartce, a w domu przepisz ładnie na kartę postaci, będzie czytelna i estetyczna - Karta postaci, owszem powinna być estetyczna, ale tylko powinna. Moja pierwsza karta postaci, jak skończyłem grać ową postacią była 3 raz przepisana, i poraz kolejny zakrwawiona, brudna od tłustych plam i ciasta
18. Baw się dobrze!
|
Hem hem...
Zanim zaczniesz tworzyć postać - skonsultuj się z MG (mistrzem gry) odnośnie settingu w jakim będziecie grali (tzw. Świata). Najpopularniejsze w D&D są: Forgotten Realms [Zapomniane Krainy], Dragonlance czy Greyhawk.
Spytaj się również, czy wasze postacie znają się, czy też poznają się dopiero w trakcie sesji
Jak jakieś pytania, nieścisłości - wal
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Inuyasha dnia Nie 18:08, 28 Gru 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Hadriel
Wojownik
Dołączył: 10 Gru 2008
Posty: 717
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 18:29, 28 Gru 2008 Temat postu: |
|
|
Możesz tego nie uznać za pomoc ale i tak to napisze. Jeśli szukasz jakiś gier z elementami D&D to polecam serie NWN (Newerwinter Nights). Jest to bardzo fajna seria i polecam ją.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Inuyasha
Wojownik
Dołączył: 26 Lis 2007
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Zza gór Sinych Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 18:48, 28 Gru 2008 Temat postu: |
|
|
Zapomniałem dodać...
Poza Dungeons & Dragons, polecam Ci również Warhammer'a.
Z takich mniej znanych systemów polecam też Arkonę i Srebrną Pieczęć
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
DexKanon
Wojownik
Dołączył: 04 Lut 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Tarnów Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 20:59, 28 Gru 2008 Temat postu: |
|
|
Mam kilka podręczników do D&D (dokładnie to 13 książek) - czy muszę się z tym wszystkim zapoznać?
A co do Warhammera - mam tylko podstawowy podręcznik. A Newerwinter Nights mam, tylko miejsca na dysku na instalacje nie mam .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Rączka
Rycerz
Dołączył: 08 Sty 2007
Posty: 1438
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bydgoszcz Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 09:47, 29 Gru 2008 Temat postu: |
|
|
Co do D&D-to zależy. Jeśli jesteś graczem to zapoznaj się z Podręcznikiem Gracza, Ksiągą Broni i Ekwipunku, jakimiś księgami klasowymi itp. po prostu to czego na pewno będziesz używał na sesji, a jeśli jesteś Mistrzem to raczej musisz się z nimi zapoznać (wiesz, przewerować, zapisać najważniejsze rzeczy, dać zakładki).
Ja mam Podręcznik Gracza, Władcy Dziczy, Podręcznik Mistrza Podziemi i Księgę Potworów, od momentu zakupu/wydrukowania tak na poważnie to kożystałem tylko z pierwszego .
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Rączka dnia Pon 09:49, 29 Gru 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|